Suplementacja podczas odchudzania Suplementy diety

ASHWAGANDHA: Booster dla siły i mięśni!

Withania somnifera jest dobrze znanym ziołem adaptogennym, które występuje również pod nazwą ashwagandha lub żeń-szeń indyjski. Ma bardzo długo historię stosowania w medycynie ajurwedyjskiej, jednak kulturyści i sportowcy cenią je przede wszystkim za właściwości wzmacniające.

Naturalnym skutkiem podniesienie poziomu testosteronu jest zwiększenie się masy mięśniowej oraz siły. Zależność ta dała do myślenia badaczom z Indii i skłoniła ich do zmierzenia efektów działania ashwagandy, która była podawana 50 mężczyzną, w trakcie 8 tygodniowego kursu treningu oporowego. ashwagandha-300mg-120-kaps-235x355

Żaden z tych mężczyzn, w wieku od 18 do 50 lat, nie miał wcześniej zbyt wiele wspólnego z treningiem oporowym, nie możemy więc przewidzieć w 100% czy podobna reakcja miałaby miejsce w przypadku treningu siłowego. Grupa została podzielona na dwie podgrupy. Jedna z nich otrzymywała placebo, druga natomiast – 600 mg wyciągu z korzenia ashwagandy, podawanego po 300 mg rano i wieczorem.
Dla tych, którzy nie do końca wiedzą czym są adaptogeny, krótkie wprowadzenie do tematu. Są to zioła definiowane jako zawierające składniki odżywcze, które regulują metabolizm, gdy organizm znajduje się pod wpływem stresu, zarówno fizycznego jak i psychicznego. Niektóre, bardziej znane niż ashwaganda, adaptogeny to: żeń-szeń, różaniec górski i cytryniec chiński.

Badacze byli zainteresowani efektem zażywania ashwagandha w obszarach takich jak: siła mięśni, wielkość mięśni, poziom testosteronu, regeneracji mięśni i poziom tłuszczu w ciele. W każdym przypadku, osoby przyjmujące ashwagandha miały znacznie lepsze wyniki w porównaniu z grupą zażywającą placebo. Poniższa tabela przedstawia podsumowanie zmian dla niektórych badanych zmiennych na przestrzeni 8 tygodni.

Wyciskanie Poziom Testosteronu Wielkość mięśni
Placebo Ashwagandha Placebo Ashwagandha Placebo Ashwagandha
↑26.4kg ↑46.0kg ↑18.0 ng/dL ↑96.2 ng/dL 5.3 cm2 8.6 cm2

 

Podsumowując – wynik badań są bardzo obiecujące i malują przed ashwagandą pozytywną przyszłość na rynku suplementacyjnym. Należy jednak podkreślić i uczulić potencjalnych użytkowników, że ekstrakt ekstraktowi nie równy i produkty, zawierające pozornie tę samą substancje – mogą się znacznie różnić od siebie pod względem jakościowym. Środek, który został wykorzystany w tych konkretnych badaniach nosi nazwę KSM-66. ashwagandha-90-kaps-235x355 Zawiera w swoim składzie minimum 5% withanolidów, które są kluczową substancją aktywną w ashwagandzie. Jest także związkiem organicznym i wielokrotnie przebadany.

Cytat poniżej, pochodzący z podsumowania przeprowadzonych badań, powinien przekonać każdego fanatyka suplementów, że ashwagandą naprawdę warto się zainteresować.

„Wyniki badań świadczą o tym, że suplementacja Ashwagandhą jest związana ze znacznym wzrostem masy i siły mięśniowej i sugerują, że suplementacja ashwagandhą może być użyteczna w połączeniu z programem treningu oporowego.”

źródło: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26609282

O autorze

Jakub Kola

Jakub Kola

Interesuję się suplementacją oraz dietetyką od 2004 roku. Stale doskonale się w tych aspektach. Posiadam status doradcy na największym forum sportowym w kraju.

› Zobacz wszystkie artykuły

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby skomentować artykuł

Facebook

Ad